Sv: studera nygrekiska i höst på su
Hej
Svårigheten beror mycket på dig och ditt intresse, och vilka språk du har i bagaget. Jag tycker inte det är så himla svårt ändå. Man får öva och öva och förstår man inte får man plåga läraren tills man förstår. Du har bra förutsättningar då du har släkt att prata med. Själv har jag svårt att öva eftersom jag åker som turist och det mest blir att beställa mat och så vilket inte så givande för språkinlärningen. Dessutom åker jag med pojkvän som inte lär sig grekiska och då kan jag inte sitta och prata grekiska med folk hela tiden heller så att han blir utanför.
Grekiska är i alla fall ett indoeuropeiskt språk och alltså hyfsat nära släkt med svenskan jämfört med många andra språk och ändå ganska likt uppbyggt om man jämför med t ex... koreanska. Bokstäverna lär man sig och att läsa och skriva. Inga problem. Många är dessutom lika. Jag läste nygrekiska på SU för några år sedan och det var jättebra. Först distans och sen på halvtid/kvällstid. Tycker de förklarade grammatiken bra. Tyvärr ger de ju inte fler kurser på kväll/deltid så nu funderar jag på att hoppa på en kurs på distans halvtid på lunds universitet. Så det kan du göra när du är klar med SU:s kurser :-) fast då kan du nog tillräckligt för att kunna konversera med familjen och fortsätta lära dig den vägen. En annan grej jag tänkt testa är att köpa nån bok av en grekisk författare i originalspråk och sedan i svensk översättning. Ska bara hitta någon som verkar bra.
Lycka till. Det kommer bli kul! Allt går att lära sig bara man vill och speciellt i gynnsam omgivning :-)
Hälsa Memi ifall du har henne som lärare. Från Maria Kahn
|