Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Jag vet att det finns men håller inte med om att det är i den mängd du anger.Eva
|
Det var absolut inte min mening att någon skulle känna sig lurad. Jag är själv inte permanentboende på Santorini utan har bara haft mitt sommarboende där sedan drygt 20 år. Min uppfattning om det stora antalet guldsmedsbutiker baserades på mina bleknande minnesbilder från några hundra besök i Fira. För att uppdatera minnesbilden hade jag konsulterat en svensk utbildad guld-o silversmed o gemmolog som besökt Fira i början av säsongen. Hon berättade att under några minuters promenad i kvarteren närmast norr om Ortodoxa Katedralen i Fira såg hon på en sträcka av ett par hundra meter 87 st guld-o juvelaffärer. Väldigt många av dessa hade, precis som jag skrev i mitt första inlägg, ett superlyxigt sortiment, säkerligen avsett för dollarstinna kryssningsturister eftersom Firas egen befolkning på knappt 2000 personer knappast kan vara köpare till all denna lyx! Min vän ansåg sig dock även finna en stor mängd prisvärda smycken av god kvalitet o läcker design, i olika stilar från hellenistiskt till bysantinskt till supermodernt. Hon var väldigt imponerad av utbudet.