Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania
Hej,
Jag bor nästan granne med En Plo om somrarna och jag kan intyga att det är samma skrot och korn som det alltid har varit. Numera har de slutat försöka få oss att äta där och faktum är att vi stannade för en drink en gång. Två frappé och ett glas ljummet vitt vin av sämsta kvalitet kostade drygt 10 Euro. Numera garvar jag bara när de frågar, de rycker på axlarna och ser mest roade och lite ursäktande ut.
De kan alltså inte låta bli att blåsa sina grannar, trots att de hade chansen (nåja) att skaffa sig stamgäster. Men det ligger väl i turistfällans sanna natur. Deras beteende påminner mig om följande historia:
"En sköldpadda och en skorpion bodde på en ö i floden. Skorpionen försökte alltid sticka sköldpaddan, men han lyckades alltid dra in huvudet och benen.
En dag började det brinna på ön. Sköldpaddan gick ner till floden för att simma mot land och mötte då skorpionen, som frågade om han kunde få sitta på sköldpaddans rygg under simturen.
"Du är inte klok. Då kommer du att sticka mig", svarade sköldpaddan.
"Det vore ju självmord. Om jag gör det så sjunker ju du och jag kan inte simma", svarade skorpionen.
Sköldpaddan insåg logiken i detta och lät skorpionen hoppa upp på hans rygg. Mitt i floden kände han en skarp smärta i nacken. Han hade blivit stungen.
"Varför gjorde du så, nu dör vi ju båda två", sade sköldpaddan.
"Jag vet", sade skorpionen sorgset. "Men det är mitt naturliga beteende".
|