Visa ett inlägg
Gammal 2013-09-11, 11:05
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: ..åter till Karpathos....

....onsdag 11 september.
Ja, sa vaknade jag vid halv atta tiden och gjorde mej iordning for trippen upp till Stes.Tog med starkt kaffe i termos och lite lagrad praest-ost och prosciutto, och kameran forstas. Funderade ett tag peau att ta med mandolan,men laet den vara hemma. Sen for jag ivaeg direkt upp mot Aperi, men stannade vid Manolis mack och tankade. Sen pep jag upp i bergen, genom Volada och Othos och strax utanfor den senare sa gick det upp en vaeg till hoger, och den tog jag.....Sen puttrade jag peau och kom over ett kron och daernere sag jag en kyrka och ett hus strax intill. Naer jag naermade mej staellet,sa horde jag en skarp vissling, och sa vinkade folket. Sa det var bara att svaenga ner och parkera. Det var tre personer sysselsatta, dels den alban,vars dotter Jota jobbar som kassorska i den nyaste supermarket-affaeren, sen en dam och slutligen en aeldre man, som presenterade sej som Michailis, och som aegde pressen samt marken och huset. Han hade bott och jobbat i Australien med skor, men var nu pensionaer och hade vintillverkningen som en hobby. Dom producerade ca 800 liter/kg om aret, och sen fick jag en tur i huset oxo. Daer hade han fint korkade flaskor med egen etikett, och snaellt nog fick jag en flaska, som han dessutom signerade....
Det blir nat att korka upp hemma i Kallsta, naer snon ligger djup och tempen visar minus 30....
Det fanns dessutom en elektrisk kvarn, daer Jotas farsa skottade druvorna. Druvkrosset langades sen upp i den hydrauliska pressen fran Italien, och saften/vinet som kom ut haelldes over i plastdunkar for senare filtrering och lagring. Michilis beraettade att ibland sa kokade dom saften for att fa vinet starkare... Naer jag sen langade fram fikat,prosciutton och den lagrade praestosten,sa lat dom sej vael smaka....Det hade varit ballt att haft mandolan med, men dom skulle ha party pa sondag och jag var vaelkommen dit, sa om jag aker, sa tar jag med mandolan.....
Igar sa var jag uppe till SevenEleven och laemnade den svenska mail-adressen som jag lovat.Den fina bilen stod daer, och killen som aegde den visade vad han hade gjort.Bara ljudanlaeggningen hade kostat runt 8000 Euro.....Imponerande!! Han lovade maila det svenska paret vars adress han hade fatt, och han fragade oxo om Kalimera,vars adress han fick.......
.Den aeldre gentlemannen som satt daer fragade om jag kunde/ville gora en skylt at en dam.Hn hade tydligen sett den jag gjort at Pelagos. Da jag forhort mej om storlek,text,etc, sa sa jag att det kunde jag nog, sa idag pa eftermiddan ska jag dit och kika pa skissen....
Nu befinner jag mej forstas pa Zephyros, och daer aer mor Maria, hennes mor Sophia, dottern Sofia, samt Andreas och Marias pappa Minas.
Igar var jag uppe hos Mimi och fick lana en mindre gitarr, for dottern Sofia aer lite sugen pa att laera sej spela....Vi far vael se hur det gar....
Mikke
Svara med citat