Visa ett inlägg
Gammal 2013-09-23, 11:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Möten med olika djur i Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Alldeles och totalt underbart!
Ja, hon var en verklig karaktär! Jag var lite olycklig när jag skulle åka över att lämna henne och en liten blåvit kattunge som dykt upp de senaste dagarna (Lily HATADE den, behöver jag säga det... Kolla hennes uppsyn)

Men ett ungt franskt par som just flyttat in, och som sett mitt pyssel med katterna, sa lugnt: "Don't worry, we'll take care of the cats".

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
. Går fortfrande inte många dagar utan att jag tänker på kattfamiljen trots att det är flera år sen.

Eva
Jag förstår dig... Senast jag åkte från Fourni hade jag det skitjobbigt med en liten kattfamilj på tre generationer: mamma och två döttrar som jag träffat på redan året innan + deras nya ungar. Dem hade jag tryckt i mängder med kattmat och på Fourni är kattsituationen så svår, där är för många, ingen bryr sig om dem och nästan alla är i väldigt dålig kondition. "Min" lilla familj hade kliat upp stora sår, de små ungarna hade ögoninfektioner osv. En ung lärare som bodde på samma pensionat matade dem så gott hon kunde men veterinärvård var inte att tänka på på Fourni. Så det var jobbigt att lämna dem och veta i vilken dålig kondition de var.

I Faros på Sifnos är kattsituationen en helt annan. Flera katter har halsband, många är kastrerade osv. Kring två av tavernorna håller några välgödda, för att inte säga feta, katter till. Fast mest är det en israelisk kvinna med sommarhus i Glyfoviken som ser till att katterna har det bra. Hon tar dit en veterinär ibland, de fångar in katter, behandlar och framför allt kastrerar dem.

Hon är bara där ett par månader på sommaren men har hela året en trädgårdsmästare anställd (hon har en fantastisk trädgård). Han och hans fru har till uppgift att se till katterna och mata dem (även Lily får mat där, det hon fått av mig och andra gäster på pensionatet är bara godis, hon behöver det egentligen inte). Det är därför Lily var fin och välnärd, liksom även hennes mamma Sifnos var, trots att jag först träffade henne redan för tre år sedan. Tack vare den där kvinnan har katterna det bra.
Svara med citat