Visa ett inlägg
Gammal 2013-09-29, 17:19
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Pris på middagen

På Kalymnos och Tilos har vi ätit de billigaste middagarna, allt från 20 - 35 euro för två. De billigaste middagarna brukar vara när vi tar en eller ett par smårätter (fava, tsatziki, saganaki, zucchiniplättar, auberine i tomatsås, garides saganaki etc) och en eller ett par dagens special, ofta get eller lamm i ugn. Tar man fisk, så blir det dyrare. Jag tar dock gärna gavros, det är ganska billigt för att vara fisk. Lammkotletter brukar kosta "mycket för lite mat", så det lagar vi hemma. Feta och oliver äter vi som "mellis" på balkongen, så det äter vi inte på taverna. Nästan aldrig efterrätt, orkar inte! Dessutom så brukar man ju få melon, druvor, joghurt eller dyl "on the house".

Dagens special brukar ofta vara gott, ha bra pris och det är alltid "hemlagat" och traditionell grekisk mat.

Vi undviker allt som är markerat "fryst" och tex moussaka frågar jag alltid om det är lagat av mamma eller om det är färdigköpt, djupfryst. Kickie har lärt mig att om moussakan är i runda keramikskålar, så är det djupfryst, köpt färdigt. Tänk på det! Mammas moussaka lagas ofta i långpanna...
Svara med citat