Sv: ..åter till Karpathos....
...Maria Diakidis och jag samlade ihop sex av de solsängar av trä,och som tur är har hjul under två av benen.Sen lyfte vi in dom i rummet till höger om baren och staplade dom där.....Då jag var nordiskt klädd,d.v.s långbraller,t-shirt och skjorta,bidde jag raskt blöt,men eftersom jag skulle träffa Manolis vid Pelagos,så var jag tvungen att avvika. Han var redan där när jag lämnat av scootern hos Vasilis (även kallad Billy) på AutoMotoCenter och vi begav oss åstad mot flygplatsen....Manolis har haft samma bil (en Toyota) sen 92 och den går fortfarande bra.Sen kör Manolis lugnt och fint,och det haver ju sin betydelse,nicht war?? Väl vid aeroporto soeau var det mukke folk och en hel del bekanta.Jag hade min lilla termos med, vilket naturligtvis upptäcktes när jag checkade in handbagaget, och då hällde han (helt fräckt...) ut mitt nybryggda kaffe....(osis megalos )
Planet kom iväg lite före utsatt tid och jag hade hamnat vid en nödutgång,d.v.s bara två platser breve varann och gott om plats på sidan mot väggen. I den andra stolen satt en trevlig informatör för svenska kyrkan och vi språkade på så jag inte hann sova..... Vi landade i stort sett i tid trots motvind på 165 km/t,enligt kapten. Sen fick jag vänta lääänge på min rygga, antagligen hamnar udda förpackningar som min i en särskild kategori eller fack, och som sen läggs på bandet sist...(min teori) När den väl kom, raskt på med väst och jacka och sen ut till bussen,som gick efter fem minuter. Som ressällskap på bussen fick jag en trevlig medicinstuderande, som glatt berättade att hon var gift med en värmlänning,vilket underlättade kommunikationen märkbart. Han var dessutom snickare, så jag hann med en kort lektion i linoljans underbara värld. När väl flygbussen kom till centralen var det rask marsch till Uddevallabussen med tvenne andra Karpathosresenärer som också skulle till Uddevalla,för jag hade turen att få komma hem till Riitta och Leif idag.Tjong,så var också den bussen iväg, och ungefär nån timme senare klevs det avs på Kampenhof,där den snälle Leif väntade med bilen. Nu, mätt,trött och belåten efter att ha avnjutit Riittas moussaka sitter jag haer vid hennes läpptöpp å skriver ...
En fin dag att komma hem,sol röda löv och glitter i sjön....
Mikke
|