Sv: ..åter till Karpathos....
...sådär, då har jag varit hemma i ett dygn och kan s.a.s börja sammafatta denna resan:
När jag for så flög jag samma dag som jag lämnade Karlstad, det var lite ovanligt.Sen stannade jag två nätter på Rhodos och flög över till Karpathos, vilket jag inte brukar.
Färjan tycker jag är lite skönare än att sitta inklämd i en aluminiumtub flera meter över Terra Firma....Jag kom till Karpathos tidigare än jag brukar, sen bodde jag på Florida Studios hela tiden, det är också lite ovanligt, men helt ok.
Att husera ensam i ett eget litet hotell på åtta rum och en stor trädgård är inte fel, och vill man (jag) ha sällskap, så ereju ba å dra iveg på scootern.....sen fick jag i sanningens namn ett och annat besök också....
Att det är ganska mörkt i utkanten av stan gör mej inget, för äre nåt jag gillar, så äre ju ficklampor i alla former....
Som ytterligare spänningsmoment hade visst grannens hund bitit Andreas i benet, så jag utgick per definition att han gärna ville bita mej också....Forewarned is forearmed, så jag lade ut lämpliga påkar på strategiska ställen, ety jag visste ju inte när Baskervilles Hund skulle dyka upp....Såg den en enda gång när jag var på scootern, och det var ingen liten hund heller....Dock bidde det ingen showdown, fast varje gång jag gick in för landning i den svarta natten, så hörde jag hans längtansfyllda skällande....
Som vanligt blir det aldrig som man tänkt sej, alltså tänker jag mej aldrig numera, utan låter Karpathos s.a.s drabba mej.....Och det blev en trevlig blandning av jobb och ledigt, fara runt och bl.a kika på vintillverkning, rita ett vykort åt Andreas svärfars brorsa Elias, som öppnat en liten men naggande god kafeneion i Menetes. Den byn har jag väldigt liten koll på, men när jag letade efter Elias hus, så såg jag en hel del små ställen i de vindlande gränderna....det hade jag ingen aning om, för när man kommer upp till Menetes, så ligger det ju en kafeneion precis där backen tar slut till vänster, sen ser man ingen mer om man fortsätter mot Arkassa. Men om man stannar och går förbi den s.a.s första kafeneion, så ligger Elias ställe bara femton meter från Huvudgatan.....
Sen ramlade ju herrarnas dassdörr på Pelagos loss, och fick ersättas med en ny som måste målas blå....Det blev ju ett litet projekt i sej, ety det måste spacklas och slipas innan man kan sätta dit penseln...Hoppas nu att det kan bli nya dörrar både till damernas och ytterdörr och lite fint inne på dassen....krokar,bättre sittring,speglar,etc....
Sen skruvades det ju upp ett antal utfällbara torkställningar både på Zephyros och Garden Villa och slutligen togs det med mestadels handkraft ner ett högt Benjamin Fikusträd med flera stammar, som producerade en ohemul mängd med grenar och blad...
Till trädfälleriet fick jag mycken hjälp (..eller var det jag som hjälpte honom..?) av en holländsk snubbe vid namn Jan, som ofta befinner sej med sin fru på Karpathos samtidigt som jag. Efter Fikusfällningen så avslutade Jan och jag dagen med att trimma den välväxta Ficus Robusta som haver brett ut sig i nedre hörnet vid entren närmast havet. Det var ju mkt lättare, för där behövde vi ju inte klättra, utan kunde stå på marken och såga....
Sen hemfärden kom ju liksom hastigt på, för det var inte lätt att hitta nån lämplig biljett hem...antingen skulle man vänta 18 timmar i ******** vid avfärd från Rhodos, så jag fann till slut en biljett direkt Karp-Göteborg för ca 2500 SEK. Det var länge sen jag flög hem direkt, och fick tillbringa lite tid hos Riitta och Leif i Uddevalla innan jag for hem på fredan....
Med mej hem fick jag förstås några kilo olivtvål, vin och raki, samt en komprimerad plastkasse med lagerblad. På fredagskvällen hemma i Karlstad fick jag några mail från Dimitri Panaretos, som serverar på Pelagos, där han berättade att det blåste småspik och var riktigt kallt....Väldigt ovanligt, enligt honom. Just nu så är det sista kvällen där, och jag tror att jag ska ta och ringa ner för att se om nån svarar.....men det gör det nog inte.....;-)
Mikke
|