Sv: SNÅLA TRANSIT-TIDER
Minimum connect time MCT, varierar naturligtvis från flygplats till flygplats. Dessutom varierar tiden med hänsyn till ankommande respektive avgående flyg. Inrikes och utrikes flyg. Om pass och tullformaliteter skall tas hänsyn till, etc.
Så i München är Standard Connect Time 30 min! Detta garanteras och kan bokas om man reser med Lufthansa.
I Masses fall med inresa SAS och utresa Aegean är MCT 45 min.
I Frankfurt är MCT 45 min och detta garanteras vid en hel del kombinationer. Masse reser med LH och han behöver därmed inte oroa sig. Lufthansa inom Europa/Schengen använder dessutom,i 90% av fallen, terminal 1/Pier A vilket minskar avstånden rejält.
Men förseningar inträffar ibland och då finns det alltid en viss marginal som man kan tumma på. I München kan man transferera passagerare med 8 min mellan flygen!!!
Det är inte alltid detta görs naturligtvis men har man rätt sorts biljett (Business) och har ett Guldkort från Staralliancebolag då lovar jag att markpersonalen som koordinerar passagerarflöden vid irregulariteter tar sig en funderare på om man ska försöka med en sådan snabbtransfer.
Skulle oturen ända grina en i ansiktet och man missar sitt anslutningsflyg blir man alltid ombokad på nästa flyg till sin slutdestination. Under förutsättning att man har en genomgående biljett.
Flyg lugnt :-)
|