Visa ett inlägg
Gammal 2013-11-16, 18:37
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Elva dagar på Peloponessos

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag har inte sagt att det är farligt att åka buss på fastlandet men mina grekiska vänner säger att riskerna ökat för rån etc även utanför Aten men kanske de har fel. Vad vet jag. Jag är inte alls rädd för att åka buss föredrar bara annat på min semester än att vara ute i trafiken. De grekiska öarna är nog mitt rätta element. Vill ha havet nära och den där speciella känslan som bara finns på öar.

Eva
Jag älskar också havet och far mycket hellre med båt än med flyg, men om man tänker ännu en gång på Peloponnesos: man har ju samma hav där i kustområdets byar, såsom t.ex. Koroni, Pilos, Kardamili, Githio, Kalamata osv. som på öarna. En sak som man inte kan se där, är dessa stora bilfärgor, vars folk och trafik man kan följa på hamnarna med intresse om man vill. Jag försöker alltså på allvar tänka på hur det känns att vistas på öarna, är det så speciellt. Jag tror att det beror mycket på var man semestrar. Stämningen är säkert olik på Kreta än på Astipalea eller Lipsi.
Och visst är vyer olika t.ex. på kykladiska öar än på halvön Mani eller i Monemvassia på samma latitud. Var är livet mera "genuin", kan jag inte säga .
Svara med citat