Eftersom jag har lyckan att ha en hel uppsjö av härliga minnen från Grekland så har jag vänt och vridit på frågan och botaniserat fram och tillbaka. Svårt att välja bästa stunden. Men ett par minnen som återkommer gång på gång är kanske svaret på frågan.
Den 14 september 1996 landar jag och min kära hustru och ett annat par (några av våra bästa vänner sedan många år) i Aten vid lunchtid. Kom dit medelst av Apollo inhandlade flygstolar. Det var det enda vi hade bokat. Vi tog bussen ner till Pireus. Satte oss i solen på en uteservering med varsitt glas öl/vin. Klockan är cirka 15.00, solen är varm och go, drycken sval och härlig. Sitter och smuttar, tittar på folkvimlet och båtarna. En vecka i Grekland framför oss och ............ (nu kommer det viktiga) INTE ETT SMACK FÖRUTBESTÄMT! Ingen ö, inget boende, ingen färja ..... inget bokat.
Att bara sitta där och njuta var en mycket skön frihetskänsla. En stund senare fäste vi blicken på en båt och sa ..... "kanske den där kan va nåt!". Köpte biljetter och åkte iväg. Det blev sedan en trevlig vecka på Paros.
Men stunden där i hamnen i Pireus den finns kvar starkt i minnet.

Masse