Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Plomari gäckar också, får bara inte någon kläm om Lesbos. Helst skulle jag vilja göra två resor nästa år, men det är svårt att få ledigheten att räcka till...
|
Vad undrar du över specifikt? Lesbos är en stor och mångsidig ö. Jannes E-guide samt Matt Barrets sida innhåller mycket bra information. Jag har gjort ett par korta fotoresbrev från mina Lesbosresor men det finns säkert andra som berättat mer matnyttigt om ön. Första gången bodde vi i Agios Isidoros utanför Plomari alldeles vid stranden. Det passade perfekt med en 1,5 åring som älskade att bada och leka på stranden. Familjen som ägde stället där vi bodde var väldigt trevliga men orten i övrigt är inte något som jag längtar tillbaka till. Enklet att gå in till Plomari för att handla och äta lunch men i mörker vill jag inte gå på den vägen. Det var underbart att promenera vid havet och titta på alla vackra och ganska spektakulära stenhus som finns utanför Agios Isidoros. Agia Varvara heten platsen. Tyvärr var tavernan som vår värdfamilj rekommenderade där stängd för säsongen när vi var där.
Molyvos där jag bodde på min andra resa till ön är jag dock mer förtjust i och återvänder dit i år mycket tack vare att resan blev så billig. Molyvos är en vacker lite stad och den känns inte så påverkad av turismen som Parga som jag också vet att du besökt. Staden är vackert kuperad och har en fin liten hamn med flera bra matställen. Enkelt att ta bussen till Petra och Anaxos som har bättre stränder och så finns ju kvinnokoperativet i Petra med den underbara maten.
Här finns inga inkastare och många bra tavernor. Vacker natur och en dag tog jag bussen till Kalloni och Skala Kalloni. Gjorde även ett par organiserade turer och fick på så vis se fler delar av ön. Duktig grekisk guide. Båtturen till Skala Sikminas var värd varje krona.
Eva