Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014
Nu blev det så att Inkfish spikade igen Gavdos-kistan, dock bara preliminärt!
Färjan till Gavdos har under vintertid inte många turer i veckan, DET kollade jag upp redan förra vintern. Haris lovade då att fixa boende med mer, han har ju sina kontakter. Men det blev aldrig av på grund av vindarna. Och han avrådde även denna vintermånad (är det så att karlar håller ihop???)
Vi har ju även chansen när vi åker till Kreta den 19 - 30 april, men den resrutten har vi ännu inte planerat, förutom att vi SKA till Chora Sfakia. Gavdos tar man sig lättare därifrån. Chansen finns ju att man blir inblåst inför hemresan!
Igår smakade jag moräna hos Ekaterina på Water Edge. Hon hade ugnsstekt fisken som kotletter med skinnet kvar. Under skinnet fanns fett och allt sånt flängde man av. Då återstod en benbit och ett vitt, mört kött. Liknade torsk eller smakfylld lutfisk. Vi, som är förtjust i rökt fisk skulle gärna vilja testa ett sådant smakprov. Men vi har aldrig träffat på rökt fisk i Grekland.
Nu, när jag tittar ut genom fönstret, med adventsstaken i förgrunden ser jag fiskebåtarna puttra ut eller kommer in. Fiskarna längtar åter att stormen bedagat så dom kan göra sitt förvärv.
Birgitta.
|