Citat:
Ursprungligen postat av Louisa
J
Men om vi talar om listan, tror du att den bara visar vart folk åker för att byta flyg, och inte visar slutdestinationen? Så om man mellanlandar i tex Danmark för att flyga till Grekland så visar listan Danmark? Isåfall kan jag förstå att Tyskland kom så högt upp (utöver det faktum att det är många som åker dit i affärer plus att Berlin har blivit ett väldigt populärt resmål och också att det är många som bor, pluggar och jobbar i Tyskland), i Tyskland sker ju hur många mellanlandningar som helst.
|
Jeg fant mange lister, men jeg studerte bare noen av dem, og felles for de fleste var at man hadde sett på "hvilket sted (=flyplass) flyr man til fra Norge". For mitt vedkommende betyr det at 95 prosent av mine siste års reiser har gått til Amsterdam eller København. Selv om de altså har gått til Athen, med mellomlanding i disse byene.
Med Hellas-base i Nafplio har jeg besøkt Athen ofte og til alle årstider, og jeg synes det er leit at byen ikke står på skandinavers langhelgtur-liste. Byen er jo helt fantastisk enten man vil besøke museer, gallerier, antikke steder, spise godt, gå tur, shoppe, nyte atmosfæren... Min siste utflukt dit var bl.a. til Zevs-tempelet, en severdighet ikke mange andre europeiske byer kan skilte med. Men utenom meg var der fem andre besøkende...
Gangen før var jeg på Kyklade-museet, en perle! Foruten en skoleklasse var jeg den eneste besøkende!
Trist! Den beste tiden å besøke Athen er jo faktisk i vinterhalvåret. Sitte på en utekafe i januar og slikke sol, besøke Keramikos (den antikke gravlunden) mens gresset er grønt, gå i parkene mens det blomstrer, være en del av det athenske dagliglivet.
Synd ikke flyselskapene har direkteturer, og at Hellas ikke markedsfører annet enn sommerøyene!