En av grunnene til at jeg svarte at ingen av øyene passet etter min mening..kommer du med her, altså det ble mistolket (byer du kan gå til)

I tilegg så synes jeg ikke Adamas på Milos er er en rolig og fredelig plett..og du har ingen fine strender der i gangavstand (etter min smak)
Men det er jo en god del butikker og småveier man kan titte i på kveldstid, men ingen slike typisk koselig "labyrinter" som man kan finne på mange andre øyer. Dog finner du det i Chora, men for å komme dit er du avhengig av bil/buss.
På Amorgos er det rolig og fredelig, du kan ha utsikt over strand og hav om du er heldig... beste stranden er dog ikke i Katapola.
Det er ikke mye "grender", smug og "labyrinter med butikker hverken i Katapola eller i Egiali.. altså fort gjort å se alt

Men fra Egiali er det noen landsbyer rundt oppi fjellene som er i gangavstand (men ikke for kveldsgåing)
Chora på Amorgos er aldeles nydelig ! Men du er altså avhengig av buss eller bil for å nå byen fra begge byene.
Jeg kjedet meg i Egiali etter 4 dager... (reiste alene) Men kunne ha vært der litt lenger om jeg reiste som par.
Er du typen som liker å ligge på stranden hele dagen og ha det helt fredelig rundt deg så hadde jeg kanskje valgt å bo på det lille "hotellet" på den borte lille stranden i Egiali.
Siden det virker som du er glad i bad og strand og valget skal være blandt disse to øyene, så hadde jeg nok valgt Amorgos.. netopp forde du er avhengig av buss for å komme til en fin strand om du bor i Adamas..og bussene begynner ikke å gå før 11.30. og det er ikke så lett å finne den optimale roen heller der synes jeg .
Det var mange flotte steder og oppleve på Milos om man har bil, eller ønsker å bruke buss ! Skulle du velge Milos så bli med på en dagstur med kajakk , anbefales på det varmeste..
Men vi mener og synes så mye forskjellig...
Tinos og Amorgos er forresten bedre å kombinere enn Milos og Amorgos om du vil ha to øyer... Jeg tror at du kanskje lettere finner det du vil ha på Tinos, men der har du kanskje vært ?