Visa ett inlägg
Gammal 2014-03-01, 19:12
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tips om ett bra grekiskt vin!

Jag blev nästan chockad över att se att det kommit ett grekiskt rött vin, hur länge sedan kom det förra???

Jag hann inte köpa något idag men får göra det i början av veckan.

Vad som är extra roligt är att druvsorten är Xynomavro som är ovanlig för svenskt vidkommande. Men när jag ser Systembolagets egen beskrivning av smakerna blir jag orolig.

"Nyanserad, kryddig smak med fatkaraktär, inslag av korinter, svarta oliver, tranbär, lagerblad och kanel".

Med erfarenhet av säkert flera tusen viner under ett par decennier har jag nog aldrig stött på en sådan beskrivning. Inget annat av "röda smaker" än tranbär som för mig visserligen är ett bär men SURT (juice) och svarta oliver innebär sälta i min smakpalett. Kanel känns som en viss sötma, lagerblad menar jag bara är en stabiliserande del i t.ex en köttgryta och dylikt.

Systembolagets doft- och smakbeskrivningar är ett resultat av total blindprovning, ett antal personer som provar drycker utan att kunna tala med varandra under själva provningsomgångarna. Köp alltid viner (och annat på Systembolaget) med tanken att prova själv UTAN deras beskrivningar i minne.

Köper vinet så småningom, försöker vara neutral och "ta det för vad det är" så får vi se.

/Hasse
Svara med citat