Ja säg det!

Första resan till Grekland gick till Rhodos 1978. Det var första gången jag flög och första gången jag var söderut. Fick migrän redan på planet av all spänning. Klev sen ut på flygplanstrappan rakt in i en vägg av värme! Fast det var i början på juni var det värsta värmeböljan, typ 42 grader. Tänkte att här kommer jag att dö, hur ska jag stå ut i två veckor!

Bodde på ett enkelt hotell i stan mittemot en tandläkarmottagning. Ganska intressant att se på! Mellan patienterna gick tandläkaren ut på balkongen och rökte och petade näsan.

Uppe på taket bodde en gammal farbror i ett litet skjul.
Efter några dagars aklimatisering började en kärlek så smått växa fram... De underbart ljumma kvällarna när man inte behövde nåt annat än shorts och linne. Det härliga turkosa havet som var ljummet redan. Ljuset och solen. Alla dofter! Den heta luften mot ansiktet när man fräste fram på vespan. Alla blommor och växter. Den grekiska musiken som strömmade ut från tavernorna. De gyllene solnedgångarna...

Maten tog det dock ett tag innan jag upptäckte. Åt mest gyros och sallad i början.
Provade året efter att resa till Sicilien, men det var inte alls samma känsla.
Efter det var jag fast! Kärleken till Grekland har bara växt sig starkare trots en hel del resor till andra länder.
Katitzi