Citat:
Ursprungligen postat av Mats Fredsson
Ursökta intrånget, men släng inte böcker som är i hyfsat skick. Lämna dem till Myrorna, Kupan eller liknande så får de lite inkomst, vi andra en möjlighet att köpa billiga böcker.. 
|
Tro mig, vi har försökt. Men loppis och second hand vill inte ta emot böcker, då de inte får de sålda. De tar bara upp en massa plats. Förra gången jag skulle rensa böcker, var Lions loppisbutik bara intresserade av vissa verk, men mitt ultimatum var "Tout ou rien!" - allt eller inget. Då tog de emot dem, men på villkoret att jag själv bar in allt på lagret..
Det här med böcker är ändå allt rätt lustigt.
Många människor har, märkligt nog, en nästan en nästan religiös inställning till böcker. Något man inte får skända och ska hållas heligt. Historien spelar nog stor roll. Nazisternas bokbål tog många rätt hårt, trots att det "bara" var en hög med papper. Före 1450 var bok en oerhört exklusiv sak. Alla var handskrivna kopior av munkar på kloster och ytterst få kunde läsa. Sen kom Gutenberg med sin tryckpress och gjorde böcker mer åtkomliga.
Idag finns all information digitalt och böcker är inte ens värda pappret de är skrivna på. Ändå finns denna fascination kvar att "alla" böcker bör bevaras.
Fast det är säkert så att om hundra år, finns inte så många böcker kvar i orginalskick, så då kommer man säkert diskutera att vår generation var dumma som slängde alla böcker..
/Netwolf