Sv: Vandra från Katapola till Chora
Intressant med så olika erfarenheter. Jag berättar om mina för att Sunny undrade. Och så komplicerat var det inte, bara man lydde och hade på sig både byxor och kjol. In lär ni ju komma, om alla kläder som fanns i oktober hänger kvar, så inte skulle jag släpa med mig några egna. Tydligen beror det på vem som vaktar insläppet. Hursomhelst, så var det vägen som var mödan värd.
Och visst, jag blev förbannad när två holländare släpptes in med knälånga shorts, men vad hjälpte det? Den vresige vakten låtsades att han inte förstod grekiska och svarade inte överhuvudtaget på detta (kanske trött på denna kommentar och möjligen trött på turister då, alldeles i slutet av säsongen? Det hade varit 33.000 personer där under året, berättade en väldigt trevlig, ung vakt högre upp i våningarna, som blev riktigt pratsam, när man tilltalade honom med frågor). Väl uppe i klostret, såg vi senare män med lånade saronger ovanpå vanliga jeans, så nog var det blandad kompott.
Vyn nerifrån upp mot klostret och utsikten under hela vandringen upp var för min del den absolut största behållningen, värd nästan vilken ansträngning som helst.
|