Citat:
Ursprungligen postat av islandhorse
Även på hamnpromenaden finns ett bra ställe för meze-rätter, tyvärr glömt namnet men de kallar sig "The home of Greek tapas"
|
Det är Mezedopolio Mesogeios. Missa inte deras flogeres, fyllda filodegsrullar. Gudomliga!
Citat:
ca 50 m till höger om Sophias (förunderligt att folk gitter stå i kö för att äta där).
|
Me hon betalar ju reseledare för att de ska rekommendera hennes ställe. Jag har hört det med egna öron...
Citat:
Har förstått att många tycker att det är besvärligt att de inte har någon tryckt meny, men vi tycker det är halva nöjet att gå ut i köket och peka.
|
Det är så man gör på "riktiga grekställen".

Även på Elea och H Bala kan du titta och peka. På H Bala kan du till och med peka ut exakt vilken korv eller köttbit du vill de ska laga till dig.
Några andra smultronställen utanför Pigadia är 1) Taverna Under the Trees, en bit norr om Finiki. Suverän mat, mycket mat och bra priser. Krabbsalladen bör inte missas, inte heller Kostas zucchini sticks. 2) Taverna H Folia i Spoa, alldeles i början av byn. Där bör man inte missa Athoulas Symi shrimps; de bästa jag har hittat. Alldeles lagom stora (små

), knapriga och smakrika. Och ja, de ska ätas hela, precis som de är. (Jag har hört historier om svenskar som har försökt skala de minimala räkorna... dömt att misslyckas.

) 3) Taverna Rina utefter flygfältsrakan. Den ägs av Manolis som även har Mike's och det är hans lilla mamma som lagar maten. Underbara människor och mycket god mat.
Karin
som längtar ner så det gör ont!