Visa ett inlägg
Gammal 2014-05-08, 16:05
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Reskassa vid ensamresa

Citat:
Ursprungligen postat av elisabethk Visa inlägg
Hej!
... Sen blir det ju lite annorlunda när man är själv, tar annars många rätter att dela på vid lunch o middag. Äter man själv går det ju inte att beställa in på samma sätt. Ni som reser ensam, hur mycket pengar brukar ni ta med? Jag vill äta både lunch o middag ute, boende har jag, lagar frukost på rummet. Bara vandringar och ev någon enstaka bussresa (om benen tröttnar). Vill ju inte ha mycket pengar i onödan och vill ju absolut inte få slut på pengar.
Jag reser ofta ensam i Grekland och brukar göra av med 20-25 euro/dag utöver boende. Jag äter i stort sett bara vegetariskt och dricker oftast vatten (och en del frappé ), tar mig fram till fots och med lokalbuss. Äter du mycket fisk och kött och dricker annat än vatten så går det förstås åt lite mer.

Ett tips när du äter ensam på restaurang är att be om halva portioner, så att du kan få chansen att prova fler rätter. På många ställen kan du också be om "pikilia" (många olika) så får du en tallrik med många smakprov av olika rätter.

Att växla hemma ger sämst kurs, så om du t ex landar på en flygplats där det finns bankomat skulle jag ta ut pengar där i stället. Om du, som de flesta på forumet, gärna reser fler gånger till Grekland eller andra euroländer är det kanske inte någon katastrof om du tar ut pengar med marginal och får lite över du kan använda på nästa resa?
Våga
Svara med citat