Visa ett inlägg
Gammal 2014-05-19, 17:39
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Måndag 19 maj

Idag är det mulet och ingen sol på Amorgos, perfekt vandringsdag..hoppar bad idag..
Blir en vandring till den fina bergsbyn THOLARIA.

Frågade Theo igår om vandringsleden dit och han förklarade för mig inte svårt att hitta, fick även låna en bra vandringskarta och en hel guide om Amorgos med fina bilder, så gulligt!!..

Följde den långa stranden i Egiali och sen tar man av första till höger och sen första till vänster, vilket är en bilväg. Sen går man bara rakt upp på den vägen, när man gått en bit börjar vandringsleden, det är bra skyltat, till skillnad från mina tidigare vandringar.. här följer bilder som visar början av vandringen och till det att jag kommer upp till THOLARIA...

Jag har ju varit upp till THOLARIA en gång tidigare, men körde ju då bil upp med Yanna, att vandra hit upp från mitt hotell tog mig 40 minuter, med en del stopp för fotografering också,
det är brant uppför i stort sett hela vägen.

Så underbart vackert med all grönska och blommorna längs hela leden upp!!
Sen utsikten, helt fantastiskt vackert att se Egiali långt där nere!

Jag strosade länge uppe i byn och bara njöt, knappt några turister ett fåtal fransmän bara!
Det är något alldeles speciellt att vara på öarna under lågsäsong, som att ha hela Amorgos för mig själv, helt underbart!!..

Slog mig ner på den mysiga tavernan SANTOURAKI i centrala Tholaria, med lokalt producerade grönsaker.
Beställde in en greksallad och lite vitt vin, menyn är också här begränsad pga lågsäsong, så det finns inte så mycket att välja på tyvärr!
Men en greksallad är inte fel, tomaterna smakar ju underbart och fetaosten.. Mmm...mumma...

Vid 14.00 fortsatt mulet och det började komma några regnstänk..så nu kändes det dax att återgå till Egiali...men innan jag gick ner fotade jag lite igen, bla denna charmiga katt som har både ett blått och ett grönt öga (om ni tittar noga)...

Sen följer fler bilder tagna från byn bla kaktusar som blommar nu och den fina kyrkan i byn..

.

Sen påbörjar jag vandringen tillbaka igen, det småregnar forfarande, men det är varmt ute så det gör inget, bara uppfriskande med lite regn..så här ser skylten ut som visar vägen ner till Egiali...

Det går förstås snabbare nerför, när jag gått en bit såg jag att en färja var på väg in, NEL LINES...

Nu kommer det fler turister tänkte jag, MEN det såg dåligt ut med det.. båten angjorde bryggan i högst 3 minuter, sen avgick den igen, det var nog den kortaste stund jag någonsin sett en sådan stor båt stanna i hamn , kanske ingen skulle åka med??

Det började regna mer när jag kom ner till Egiali, första regnet sen jag kom hit 5 maj.

Nu de närmaste dagarna kommer jag nog att ha lite slödagar, har ju varit väldigt aktiv sen DAG 1(from 5 maj).

Så det känns i både kropp och själ efter alla nya intryck och äventyr jag varit med om.. Känns som jag måste ta det lite lugnare ett tag.

Därför kan det bli att jag gör ett litet uppehåll i mina rapporteringar härifrån tillsvidare, OM det nu inte skulle hända något alldeles speciellt som jag vill dela med mig av.. ...

Då blir det en uppdatering för flera dagar samtidigt ist.

Har tänkt att hyra bil igen lite längre fram, vill så gärna ta mig ett dopp i AGIA ANNA och även besöka CHORA som är så mysigt!!

Sen kan det ju bli andra nya äventyr också, vem vet!..

Sunny(direkt från ett regnigt Egiali)..
Svara med citat