Citat:
Ursprungligen postat av snorklar´n
Anledningen till chartern på 2 veckor är att vi hittade ett billigt boende. Vi har "bara" semestrat utomlands 3 ggr förut och det känns lite tryggare och enklare såhär då man reser med barn. Men vi vill ju ändå prova på båtluffningen och kan då kosta på sig några övernattningar på annan ö.
|
Jag tycker det låter som ett bra förslag på "första luffen" om ni inte är så resvana och dessutom reser med barn. Har ni fått en charterresa till bra pris, då kan man ju se på det som "biljetten" och varje natt man bor på charterhotellet "sparar" man att betala övernattningar själv.
Jag tycker inte man ska hänga upp sig på att "betala dubbelt" de få nätter man provar på att luffa på en annan ö - man får hålla igen lite på något annat (beställa lite mindre mat t.ex.). Det blir troligen början på att ni luffar framöver, och jag förstår den trygghet och bekvämlighet det ger med att kunna lämna det mesta av bagaget på charterhotellet.
"Problemet" kan sen bli att man trivs så himla gott på den ö man luffat till, att man önskar att man tagit med allt bagaget

, men då har man ju precis uppnått målet: Nästa gång blir det en öluff.
Rumspriset kommer man överens om (frågar helt enkelt vad det kostar) innan man bestämmer sig för boendet, betalar gör man när man reser - dock brukar vi betala kvällen innan om vi har varit tvungna att lämna passet, det är inte så himla roligt att stå där på morgonen just innan färjan avgår och vilja betala, och få tillbaka passet, men inte hitta hyresvärden.
Ang. att hyra bil, så får man inte ta med sig hyrbil från ö till ö (undantag finns, som Paros/Antiparos).
Marianne