Tisdag 27 maj
Åter igen en strålande morgon att vakna upp till, värmen håller i sig!
Planen för idag var ju "en dag på stranden ", MEN pga att jag nästintill blivit vandringsgalen..

..blev planen en helt annan.. så jag drog iväg på fm till Langada och därifrån var målet AGIOS THEOLOGOS(det obebodda klostret).. som jag läst så mycket om att det skulle vara så vackert där..
Vandringsleden dit börjar också längst upp i Langada från parkeringsplatsen om man kör bil upp till Langada.. men jag vandrade ju från Egiali, då kan man gå igenom byn tills leden börjar.
En bit av leden går ju också till PANAGIA EPANOCHORIANI, vilket jag beskrivit tidigare.. men man får ta av på en åsnestig till höger en bra bit innan om man ska till THEOLOGOS samt STAVROS..
När jag har gått en bit på leden mötte jag en man med sin åsna samt hund, älskar dessa möten ute i det vilda.. vilket härligt liv, att gå omkring så där på dagarna med sin åsna och hund, tänkte jag medans jag i hettan kämpade vidare upp på åsnestigen...
Underbar grönska och alla dessa blommor...dofterna..såååå ljuvligt!....
Efter nästan en timmas vandring från Langada räknat och med ett par pauser i skuggan, pga av den tryckande värmen var detta nödvändigt.... så fick jag tillslut se det fina klostret på håll.. så vackert!!..
Här följer bilder från klostret, helt magiskt att vara där helt själv, tystnaden... det enda ljud kom från getterna och deras bjällror...
Stannade här lääänge.. slängde av mig mina joggingskor och sockor och promenerade barfota på klostergården, vilken njutning efter att ha vandrat ända från Egiali i hettan!
Hade förstås fika med mig och det fanns en fin plats i skuggan att sitta (som ett uterum och där fanns även grillplats!)
Satt och tittade på de fönstergluggar som fanns på klostret och tänkte att för en tid sedan så bodde det munkar här.. det är många tankar och funderingar som snurrar i skallen när man sitter på en sådan här magisk plats... meditativ miljö..verkligen!!
Ville igentligen inte gå härifrån, men efter 1,5 timme var jag ändå nöjd och påbörjade vandringen till Langada..
Strax utanför klostret fotade jag detta vackra träd...
På vägen ner från klostret såg jag skylten mot STAVROS.. dit får jag gå en annan gång när det inte är så varmt, tänkte jag medans jag gick vidare!
En bit nedanför klostret ligger detta fina lilla kapell..
Så skönt det är att gå nerför.. det går fortare och strax kunde jag skymta Langada..
Det blev förstås en paus på min favorittaverna O' Nicos i Langada, där jag varit flera gånger tidigare.. en greksallad och ett litet krus vitt, smakade förstås inte fel efter flera timmar uppe i bergen.. Att sitta här i denna grönskande trädgård och äta är en stor njutning för både kropp och själ...
Här satt jag förstås också väldigt länge och bara njöt.. när klockan började närma sig 18.30 kändes det som dax att vandra hemåt till Egiali, nöjd med min dag och alla nya fina upplevelser.. jag blir aldrig mätt på Amorgos fantastiska natur!!
Over and out for today!!
Sunny(direkt från Egiali)..