Visa ett inlägg
Gammal 2014-05-30, 15:47
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Lesvosresan 2014

Dag 4 var en lördag och då hyrde vi bil för att undersöka ön lite mera. Först körde vi mot Kalloni och svängde mot klostret Limonos. Där besökte vi muséet och gjorde bekantskap med en vit påfågel. Efter denna kulturella upplevelse körde vi till Vatousa där vi stannade för att undersöka byn lite. Vi tog en öl och en liten matbit vid torget, vi var lite hungriga, men de föstod inte engelska och tog 4 euro för en 1/2 liters Fix vilket nog var det högsta priset vi betalade för öl. Kanske var det turistpris? Hur som helst det fanns en tjusig barberare vid torget så om någon vill ha en riktig gammaldags klippning kan man passa på här. För övrigt så tyckte jag att det var lite svårt att få "tag" om byn, den öppnade sig inte riktigt. Vi hittade ett hus där det stod Museum men det var stängt. Kanske var det så i början av säsongen ännu att man inte kommit igång.
Vi körde vidare mot Antissa där vi skulle äta. Janne skriver i sin e-guide att där finns inkastare men så här i början av säsongen lyste de med sin frånvaro och vi valde ett ställe där vi kunde få ett soligt bord (ja det var så pass kyligt att vi ville äta i solen, vanligtvis vill man ju inte det ). Tavernan hette "Kati Allo" och var riktigt bra! Vi var väl hungriga för vi beställe in ganska mycket och orkade inte äta allt trots att det var så gott. Bland annat en härlig "Imam", absolut den bästa under resan. Så det stället rekommenderar jag gärna.
Sen började resan mot Sigri som var en riktigt trivsam liten by. Lite förfriskningar intogs och sen spatserade vi omkring lite. De höll på med vägarbeten just vid Sigri och vägen såg ut att bli hur bred som helst. Vet inte sen om det finns någon speciell orsak för det? Förrän vi lämnade Sigri tog vi vägen via stranden som såg fin ut. Men herrarna i sällskapet upptäckte att det gick en väg till Skala Eressou (som vi hade tänkt köra till sen) och bestämde sig trots mina vilda protester att vi skulle ta denna grusväg i stället för den "stora" vägen. Det var ingen vidare väg så jag rekommenderar den inte för folk med svaga nerver (alltså såna som jag ). Det fanns vassa stenar och stora gropar och också ganska branta stup som jag avskyr. Inga andra bilar med undantag av några fågelskådare och ett rätt så obehagligt möte vid ett obehagligt ställe. Nå, vi kom fram till Eressou och där fick vi köra i smala gränder där bilen med nöd och näppe fick plats förrän vi sen plötsligt damp ner på en väg där vi hittade skylten till Skala Eressou. Vilken lättnad! Tyvärr så hade vi ganska lite tid kvar nu så vi gick till en av de tjusiga barerna och jag fick en Metaxa för att lugna nerverna. Det hjälpte absolut! Skala Eressou verkade riktigt trevligt, synd att vi hade så lite tid där. Precis som Janne skriver i sin e-guide så är stämingen cool.
Där skulle man bra kunna stanna några nätter, liksom i Sigri också.
Sen körde vi tillbaka till Molivos och hade haft en riktigt händelserik och givande dag.

/ Anne
Svara med citat