Visa ett inlägg
  #31  
Gammal 2014-05-31, 15:57
exxy19 exxy19 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 25
Standard Sv: Lesvosresan 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Jo, det kan stämma, men om man är extra mesig som jag så är de flesta vägar bevärliga.

När du säger jämfört med andra grusvägar på ön, kan du ge något exempel? Någon väg som du absolut inte rekommenderar?

/ Anne
Hehe,

Vi hade kört till Vatera och skulle ta oss över till Plomari. På kartan fanns det en väg mellan Kato Stavros och Abeliko/Ampeliko som verkade spara oss en omväg på flera mil. Det stämde bra men vägen var så brant och bara grus eller berg i dagen med stup på sidan. Det var riktiga serpentinkurvor också så man fick inte fega med gasen för då hade man kört fast. Dock hade vi en snitthastighet på ca 20 km/h så så fort gick det inte.
I slutänden sparade vi in flera mil och ca 10 minuter men fick se saker vi inte fått gjort annars :-)

Sen finns det en väg från Kremasti bridge som jag också måste avråda från. Vi hade åkt från olivoljemuseet i Agia Paraskevi och tog vägen via nämnda bro. http://www.panoramio.com/photo/52458...=kh.google.com
och skulle sen ta oss bort mot Anaxos för att titta på skölpaddorna som bor i en liten sjö ovanför byn. Hur som, vi åkte in på en liten väg som blev smalare och smalare. Jag fick skicka ut frun för att gå före och se att jag inte blev hängande på underredet. Vi kom till sist ut vid militärförläggningen alldeles ovanför Kalloni och vakten tittade väldigt underligt på oss då vägen var tänkt för terrängfordon... Jag bör kanske tillägga att vi varit för snåla för att hyra jeep utan nöjt oss med vanliga bilar dessutom.

Generellt kan jag säga att så länge man håller sig på asfalterade vägar och tar det lite lugnt så kommer det gå bra att köra bil på Lesvos. Om man inte är van att köra i backig terräng så ska man tänka på att lägga i en sån växel att man åtminstone delvis använder motorbromsen i nedförsbackarna.
Svara med citat