Sv: Astypalea juni 2014?
Bra. Då vet jag att ni är vana luffare.
Badskor är väldigt bra att ha. Här är för det mesta klapperstensstränder. Har man känsliga fötter gör det ont utan badskor. Jag har ingen badtermometer med mig men det är nog ca 21 grader i vattnet nu. Det har varit rätt dåligt väder här så jag har inte badat på två dagar nu och det har nog aldrig hänt mig förut i Grekland.
Man har slutat med stora färjor i hamnen här. I "stadshamnen" angör nu bara Nissos K 2 ggr/vecka. Det har gjort att vattnet i hamnbassängen är bättre nu än förr. Maten här är mycket bra tycker jag. Frukost fixar vi själva och lunch köper vi på väg till badet, i Livadia, när vi badar.
Badbara stränder:
Hamnen Pera Gialos, helt ok!
Livadia: OK finns hyfsat välsorterad supermarket där. Några kaffeer/tavernor.
Tzanaki. Vi brukar gå dit. tar nog ca 50 minuter. Man bör ha med någon lunch.
Kaminakia. Man bör nog åka bil dit. Körde omkull på skoter en gång och fick en del blesyrer. Det är rent ut sagt en j-a väg dit. Där finns en taverna som kan vara öppen när ni är här. Möjligen går det också badbåtar dit från Pera Gialos.
Innan Maltezana: En sandstrand möjligen finns där ett matsälle nu. Man har byggt ett hus vid stranden iaf. Det finns också en klippstrand strax innan flygplatsen. Dit tar man sig med buss eller moppe. Asfalt och bra väg hela vägen dit.
25:e juni är det säkert flera ställen öppna och jag tror inte ni behöver förboka boende. Nu finns här mycket flera studios och boenden än då jag var här första gången (97-98). Man har också byggt mycket i Livadia sedan dess. Där är det förmodligen billigare och högre standard men det är i Pera Gialos man skall bo tycker jag.
Hoppas ni tar er hit!
mvh
/pawik
|