Ämne: Astypalea nu
Visa ett inlägg
  #32  
Gammal 2014-06-11, 18:01
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Astypalea nu

140611
Detta är sista heldagen på Asty. Tråkigt men ett faktum.
Hur har det varit här? Jag är så tacksam att inte flera människor åker hit.
Dom som inte gör det får skylla sig själva. Ett charterresmål blir Asty som
tur är aldrig! Imorgon tar vi ett tidigt morgonflyg till Kos. När vi åkte hit
för två veckor sedan var Mastihari på Kos ganska tomt. Imorgon är en annan dag.
Det är säkert mera människor där då. Kos stad lämnar vi därhän. Mastihari och
närheten till flygplatsen passar oss bättre.
Igår hade Akti öppnat enbart för oss kändes det som. Vi fick ett fräckt tvåmansbord
på en klipphylla. Om man skulle snubbla till vid bordet skulle det kunna leda till
ett 20 metersfall rätt ner i havet.
Skickar med lite bilder på detta.
Maten var överdådig. Vi tog Aktisallad och Seafood Risotto. Kocken kom ut från köket,
ställde sig ovanför oss i trappan och frågade oss om allt var till belåtenhet. Det var
det med råge.
Idag har det varit en slödag i skuggan på Livadi och sedan i hamnen i Pera Gialos. Värmen
har återkommit hit. Det har varit riktigt varmt även i skuggan. Jag har alltid upplevt att
Livadi har ganska kyligt vatten. Så har det inte varit i år. Det har bara varit att gå rakt
ut. Varmare än vanligt.
I stället för medhavd lunch blev det lunch på ett bra lunchställe på stranden. Greksallad 6€,
tzatsiki 3€. Lite dyrt men bra. Vatten och bröd tillkom. Räckte gott till två personer.
Stranden i Pera Gialos är nu mycket bra. Sedan marinan blivit klar här nere har man börjat röja
upp och städa här nere. För fem och tio år sedan
var här en bedrövlig strand. Nu är här mycket bra.
Jag och M kommer nog att stödresa hit till Asty flera gånger längre fram. När vi inte orkar
med backarna får vi väl sitta kvar nere vid hamnstranden.
För en vecka sedan hjälpte oss mr Hromata, som vi kallar honom, vår wifi-leverantör, 7 meter
från vår balkong,
att beställa den då enda tillgängaliga taxin till imorginbitti 0600. Kommer det att funka? Vi ber
vår härliga värdinna kolla ikväll.

Bilder finns under pawik 140611

/pawik
Svara med citat