Visa ett inlägg
Gammal 2014-06-13, 22:49
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Sunny! Jag har läst dina upplevelser NOGA - trodde jag.Så ikväll läste jag igen och såg då och förstod att Theo,ägare till TO XYMA är död!!! Det här kom som en fullkomlig chock!!!
Theodoros var en vän till oss.Första gången vi kom til Amorgos,våren -99,hade han en musikbar i Katapola.Då berättade han att han hade en dröm - att öppna en riktig Ouzeria i Chora.
Han gjorde ju det och den blev så fin och genuin och all mat var så god och äkta!
Delvis genom Kalimera blev han ju berömd också! Varje gång vi kom till hans taverna,beättade han med stolthet att människor kom med Kalimera-guider och glatt utropade "JA! Där är den ju - TO XYMA".
Theo var väldigt glad över reklamen,eftersom han inte tyckte om datorer och nätet.(My sons do this, not me).

Jag frågade Emilio om hur han skulle beskriva Theo. "Som en riktig Grek".Och det var han i själ och hjärta så vitt jag kunde se och förstå.Hans familj är från Thessalonaki-trakten,men han förälskade sig tidigt i Amorgos.

Han reste mycket.Var i Sydamerika och för några år sen i Mali. Nyfiken och trevligt kontroversiell.En övervintrad hippie om ni så vill.

Vi blev SÅ ledsna när vi försod att Theo inte finns mer.Men jag tror att han är bland stjärnorna (asteris) över Amorgos himmel!!!
Svara med citat