Visa ett inlägg
Gammal 2014-07-18, 20:55
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: Har smarta telefoner förblindat oss?

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Fast vilka glor i en mobil konstant!!
Svar: Många!!

Några färska och skrämmande exempel:

- Ofta när jag går till jobbet på morgonen kommer det från en port i grannhuset ut en kvinna i 30-årsåldern med en dotter i 5-årsåldern samt ett barn i sulky. Medan de går tittar mamman konstant på telefonen och svarar bara med ett frånvarande hummande på dotterns alla frågor om blommor, fåglar, sniglar etc. etc. ...

- På min promenad till jobbet passerar jag en spårvagnshållplats. En dag för några veckor sedan kliver tre personer av spårvagnen samtidigt och börjar gå efter varandra åt samma håll på trottoaren, alla tre med blicken koncentrerat fäst på sina telefoner. Plötsligt tvärstannar person nummer ett för att det är något verkligt intressant(?) på telefonen - person nummer två går då rätt in i ryggen på person nummer ett och tappar sin telefon på trottoaren. Person nummer tre kan inte riktigt hålla rak kurs utan snubblar över trottoarkanten och faller handlöst ned på spårvagnsspåret framför spårvagnen. Som tur är har vagnen inte börjat köra ännu...

- På ett hotell i Almuñécar (södra Spanien) för runt 1½ vecka sedan: Ett ungt par kommer ned till frukost. Varje dag från det att de stiger ur hissen och sedan genom hela frukosten - med undantag för några få sekunder när de beställer vad de vill ha till frukost - och till de kliver in i hissen igen (sedan ser jag dem inte längre) har killen blicken konstant fäst på telefonen. Hans flickvän sitter helt tyst med tom blick och ser sig håglöst omkring...

- På ett hotell i Málaga (södra Spanien) för några dagar sedan: En kvinna kommer in i frukostrummet med blicken fäst på den påslagna telefonen i vänster hand. Hon stannar upp och ser sig omkring innan blicken vandrar tillbaka till telefonen och hon går fram till kaffemaskinen. Med en kaffekopp i höger hand och blicken på telefonen i vänster går hon till ett bord och sätter sig. Hon dricker upp kaffet och lämnar sedan frukostrummet utan att någon gång släppa telefonen med blicken...

- Och varje gång man flyger så hinner planet inte mer än ta mark innan många snabbt som ögat måste sätta igång sina telefoner. Vad är man så rädd att missa...?

Sådana här exempel ser man ofta - men inte med människor som läser böcker...

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2014-07-18 klockan 21:14.
Svara med citat