Ämne: Bad i havet
Visa ett inlägg
Gammal 2014-08-11, 20:51
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012
Standard Sv: Bad i havet

Lesvos är en stor ö med lite olika väder och havstemperaturer. Jag bor på östkusten ca 25 km norr om flyplatsen i Skala Mistegnon. Här har vi i år haft runt 30 grader dygnet runt de senaste fyra veckor och vattnet är möjligen någon grad kallare. I veckan besökta jag Eftalou på nordkusten utanför Molivos och där var vattnet något "kallare", men ändå minst 25 grader. I Molivos och Petra som ligger mer på västsidan brukar det vara som här på östkusten. På sydkusten där bland annat Plomari ligger kan det också vara några grader under den tempen vi har på östkusten. Normalt brukar vattentempen vara det samma i stort sett hela september som i augusti. Vinden på Lesvos kommer från norr vilket gör ön till ett bra semestermål. Även när det är över 35 grader hjälper vinden till och temperaturkänslan landar runt 30. De 17 år jag regelbundet besökt Lesvos och alltid bott på östra sidan har vädret varit behagligt. Sedan 5 år bor jag här från maj till oktober och badar varje dag i juni till september i behagligt vatten.
Jag tycker att svenska turister underskattar Lesvos. Det underliga är att för danska turister har det alltid varit tvärt om.
Välkommen hit!
Svara med citat