Ämne: Bad i havet
Visa ett inlägg
Gammal 2014-08-12, 08:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Bad i havet

Claes jag tycker inte att svenska turister underskattar Lesvos. Alla jag pratade med när jag var där var mycket nöjda trots det dåliga vädret vi hade vid månadsskiftet maj-juni. Har lockat flera att åka dit i sommar och de var också jättenöjda. Ving har sålt bra om jag fattat det rätt och det enda negativa jag kan se för de lokala tavernorna och affärerna är om AI hotellen blir flera.

Levos ligger i norra Grekland så visst kan det vara lite svalare där än på de sydligast belägna öarna. Dock tycker jag att det bara är behagligt under sommaren. Ärligt talat vem trivs i mer än 30 grader egentligen. Jag har varit där tre ggr. Den första gången i september och vädret var strålande med oftast mellan 25-30 grader den andra gången kom jag ner i slutet av aug. Lite svalare några dagar det året med ett par regniga dagar. På Lesvos finns det dock så mycket att göra att de flesta klarar en regnig dag eller två. Sista resan var jag bara en vecka nu i år och kom hem den 5 juni. Det var det här århundrandets sämsta väder vid medelhavet men det är väl inget som ska hända igen fast vad vet man i dessa väder upp och ner tider.

Jag upplever Lesvos som en mindre blåsig ö än de öar som jag besökt i cykladerna och gillar väldigt mycket. För mig är det väldigt posistivt att det inte blåser så mycket men i år friskade det till rejält uppe vid borgen i Molyvos där jag bodde.

Grekerna i norra Grekland är enligt min personliga uppfattning lite lågmäldare och tystare än sina bröder och systrar längre söderut i landet. Inkastare har jag aldrig sett på Lesvos och befolkningen är otroligt trevlig. Maten är bland det bästa jag ätit i Grekland vilket kanske förklaras av att det är en stor jordbruksö.

Eva
Svara med citat