Ja, då får väl jag slå ett slag för Makrigialos då
Jag har inte varit i Paleochora så jag kan inte jämföra orterna mot varandra, men jag tror nog att Makrigialos är en betydligt mindre by. Men här finns allt det du söker. Byn består i stort sett av en huvudgata med stranden bredvid hela vägen. Vill ni bo direkt på stranden kan jag rekommendera Villa Kamara där vi bodde förra hösten (finns på bookings.com). Jag skrev ett resebrev "Återvändarresa till Karpathos och Kreta" där finns lite bilder från byn och vårt boende.
Stranden består av finkornig sand, den delen som ligger mot hamnen och åt andra hållet är det delvis sten/grus på stranden, men sandbotten i vattnet. Sen finns det fler stränder utanför själva byn också, både åt öster och västerut.
Flera mysiga tavernor finns både utefter strandpromenaden, och längre upp i byn. 6-7 km uppåt bergen finns två små fina byar, Agios Stefanos och Pefki, som är väl värda ett besök. Här har man jättefin utsikt ner mot havet och Makrigialos.
Alltid svårt att ge råd till andra, man har ju sina favoriter som ligger en varmt om hjärtat och vill ju att andra också ska gilla det lika mycket, men jag hoppas ni väljer sydöstra Kreta
Maria