Ämne: USA Roadtrip
Visa ett inlägg
Gammal 2014-09-20, 00:51
pawik pawik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: USA Roadtrip

Jag har alltid varit lite anti-USA men har på den här resan ändrat mig till en viss del. Vad är det som jag tycker är bra här.

- Amerikanerna är hjälpsamma för det allra mesta. Dom är hjälpsamma och trevliga på ett sätt man sällan möter i Sverige. Det är inte ovanligt att helt främmande personer hälsar godmorgon när man möts på trottoaren. Mycket trevligt.
- Trafiken. Om man som gångtrafikant sätter ned foten i gatan hör man nästan skrikande bromsar. Man är oerhört hänsynsfull mot gångtrafikanter här. Hemma är det ju näst intill skottpengar på gångtrafikanter. Är det rött ljus vid övergångsställen är det RÖTT LJUS. Folk respekterar detta.
Det är också mycket större luckor mellan bilarna här. Trafiken är tät men man kör hänsynsfullare. Inget tutande utan i stället hänsyn.
- Toaletterna. Gratis och alltid rent och snyggt och extra papper. En av medresenärerna var med RB i Alaska förra året. Där var det bajamajor som hela tiden var tipp-topp. Rena och välstädade ute i vildmarken. Första gången hon saknade papper var när hon återvände till Arlanda på hemresan. Fattar ni?

Vad är negativt?
- Drickssystemet. Folk på restauranger är dåligt betalda. Köper man öl/drink vid bar skall man minst betala 1$ i dricks på 6$-8$ summa. Vid bordet får man på notan förslag på 15%, 18% och 20% dricks. Vi har betalat 15% dricks. Vi svenskar är inte vana vid drickssystemet.

- Matkulturen. Här finns läsk och sötsaker/mat till förbannelse.

Var är jag nu?
Jag och M har gjort kust till kust i USA på 17 dagar. San Fransisco (CA) - Savannah (GA). Savannah ligger tre mil från Atlantkusten men vi tog buss ut till kusten idag och doppade fötterna i Atlanten. Ca 22 grader i vattnet i fuktig, drygt 25-gradig värme här i Georgia.

Vi har åkt 650 mil i buss på dessa 17 dagar. Jobbigt? Javisst. Men man kommer på något sätt in i lunken och blir ett med bussen.
Några spelar spel vid fyrpersborden, några sover i ormgropen, några läser, några samtalar. Det som är grejen med RB är den täta sociala samvaron. Man lär sig sina medresenärer. I en grupp på 25 personer finns det givetvis vissa personer som man tycker mindre om än andra men alla bidrar till gruppen. Dom allra flesta av oss är innerst inne rätt så trevliga.

http://pawik-i-usa.blogspot.com/

/pawik
Svara med citat