Söndag 5 oktober
Idag en strålande dag att vakna upp till för omväxlings skull..

..svag vind och strålande solsken!
Skuttade ur sängen och fixade frukost och efter att ha avnjutit denna packade jag min rygga och bestämde mig för gå halvvägs mot Chora över bergen.
Startade från Egiali och gick upp genom byn Potamos i början av byn stog denna ståtliga åsna och spanade på mig.. inga bundna ben..hurra..

...
Efter detta möte och en smekning på åsnans mule traskade jag vidare uppåt i den backiga byn Potamos med alla trappstegen...
Vilka vyer när man börjat komma upp på lite högre höjder...
Att starta denna vandringen mellan Egiali -klostret Chosoviotissa eller till Chora från Potamos är inte att rekommendera.. det tar musten ur en att starta så brant vilket det är hela vägen upp till Potamos och innan man kommer längst upp på vandringsleden.
Men envis som jag är så skulle jag ändå gå från denne ende..jag skulle ju ändå bara gå halvvägs..

..
Men i vilket fall som helst så njöt jag oerhört av denna vandring so far...när det blev lite mer plant att gå och ibland lite nerför var det härligt!
Senare kom jag fram till ett litet hus där getterna höll till och blev utfodrade som jag förstod.
De var riktigt tama, en get kom nyfiket fram till mig för att hälsa och nosa lite på mig.. kanske den tänkte att jag kom med mat!
Jag kliar den under hakan och smekte den på pannan... den njöt som om den vore en hund eller katt.. jag vart förvånad jag har tidigare upplevt att de snarare är väldigt skygga.
Tog en fin bild på en getmamma med sin baby så fina.. dessa också helt orädda...
Håll i Er nu..

..plötsligt vart jag väldigt överraskad av att det här så långt uppe i bergen sprang en flock stora grisar, jag vart livrädd när en stor galt kom rakt emot mig och JA han var skitstor säkert över en meter hög, tjock, brun och ful!
Jag började tjoa och vifta åt den så den inte skulle komma närmare, som tur var så drog den åt ett annat håll.
Avskyr grisar.. de luktar så illa!
Sen avlägsnade jag mig snabbt från denna plats.. hann inte ta något foto då jag dessutom inte alls var fokuserad på att ta någon bild på detta odjur.
Fortsatta sen den vackra vandringen med de tjusiga vyerna och tystnaden alldeles underbart!
Efter ett par timmar kom jag fram till det fina kapellet i Asfondilites (här kan jag tänka mig att jag nu var halvvägs till slutmålet Chosoviotissa det mäktiga klostret på den höga klippväggen.)
Det här lilla kapellet (kyrkan)var också väldigt vacker och vilken härlig miljö runt omkring.
Strax efter kapellet kommer jag fram till detta hus...
Där det bor en man mitt ute i ödemarken och här driver han även ett café under säsongen, nu var det stängt tyvärr!
Eftersom jag hade glömt att ta reda på när sista bussen går från Chora till Egiali vågade jag inte fortsätta längre då klockan redan nu var 13.30 och jag hade halva vägen kvar att gå minst... så jag tog det säkra före det osäkra... att ta en taxi skulle bli alldeles för dyrt om jag nu skulle missa bussen.
Så bättre planering nästa gång då ska jag gå hela vägen fast från andra hållet som jag tror är enklare och inte så brant i början.
Vände om igen och knatade tillbaka men stannade och fikade en stund och bara njöt av den stilla miljön.
På återvägen gick jag och hoppades på att de galna grisarna inte skulle vara där... jag hade tur de syntes inte till.. bara de gulliga getterna.
Solen värmer riktigt skönt idag och efter 5 timmar uppe i bergen satt det gott med en kall öl och en bit mat när jag trött i benen återvände ner till Egiali igen.
Imorgon sista dagen i paradiset Amorgos.. MEN.. sen väntar ju ett annat paradis NAXOS..
Känns skönt att inte behöva åka hem till Sverige och ALLA måsten riktigt än iaf.
Sunny(direkt från Egiali)..