Om du har lite spring i benen och gillar stränderna på Naxos (vem gör inte det) och vädret är varmt och skönt skulle jag rekommendera att ta första bussen från Chora riktning Chalki men gå av vid hållplatsen Ano Sagri.
Gå in mot byn och såvida du inte har stenkoll på vart du ska fråga efter vägen (gång) till Temple of Demeter. Njut av platsen och gå sedan ner mot bilparkeringen och följ den asfalterade vägen åt höger. Efter ca 10 min, mitt i en uppförsbacke ser du en grusväg som viker av åt vänster. Följ den till du kommer fram till en asfalterad väg på vilken du viker av åt höger, gissar att det rör sig om en timme.
Efter ca 15 minuters lite tråkig vandring kommer en oasfalterad avtagsväg åt höger, tror det står Kastraki på en vägskylt.
Följ grusvägen och så småningom kommer du att blicka ut över havet mot vilket du tar riktning. Om du kommer dit jag tänker mig är du på södra änden av Kastrakistranden.
Nu är det bara att gå med fötterna i havet och bada som du vill. Inte många kommer att "störa" dig. Så småningom kommer du till Mikri Vigla vilket du korsar och därefter väntar Plaka, mera bad, blöta fötter och Agia Anna med bussen tillbaka till Chora.
En heldagsvandring, ganka lång men inte mycket upp och ner och defenitivt härlig. Kolla busstiderna bara och förbered dig på att tavernorna kan ha stängt.
Ozogott