Sv: Från Amorgos till Naxos
Sunny, att hyra bil på Naxos är en upplevelse. Eller som vi, ha en egen chaufför och guide, Vaggelis på hotell Agios Prokopis.
Jag vet inte hur det är om man åker norrut. Men åker man från chora och österut, varierar odlingszonerna hela tiden. Olivträdszonen varvas med apelsinträdszonen. Däremellan kan ”getzonen” komma, d v s där bara getter kan se vad som växer och kan äta. Det är så fantastiskt att se denna variation. Även här har man ”Greklands äldsta olivträd”. Men det har man på varenda ö. Naxos äldsta var det i alla fall och vi stannade och tittade på den.
Men så finns det också ”zoner” av människoförstörelse. Det är marmorbrotten. Vissa berg blöder på bergssidorna. Det är inte vackert!
Vi åkte österut. Passerade Chalki, Filoti, Apherantos och kom fram till östra kusten Moutsouna. Det var där vi hjälpte Vaggelis att plocka dom skimrande svarta stenarna, som han skulle ha i sitt nya hotell. Jag plockade även med mig en hem som jag har på spiselhällen.
På hemvägen åkte vi en annan väg tillbaka. Stavros, Kindaros, Mili och Konrouniochori. Vägen var underbar hela tiden, men man ska inte vara höjdrädd, vilket jag är. Jag blundade lite då och då.
Sunny, det verkar vara många här som gillar Naxos. Så många som vill ge dig råd om bra tavernor och bra turer för upplevelser. Och även jag är en av dom.
Ha det fortsatt gott!
Birgitta.
|