Tisdag 14 oktober, Naxos.
Bilutflykt dag 2..
Idag en strålande solig och varm dag att vakna upp till... igen..

..

...i flera dagar nu har det varit i stort sett vindstilla och lika varmt som mitt i sommaren... grekerna glädjs då det innebär att fler turister vill vara kvar och fler kommer... Pension Sofi får hela tiden nya gäster som kommer och går... jag är väl den enda som stannar en längre tid.
Idag kände jag för att åka söderut långt ner mot PIRGAKI och AGIASOS.. Rena berättade för mig att där ska vara så vackert... i denna värmen kände jag dessutom inte för att sitta i en bil hela tiden... nej nu ska det badas..

...
Fin väg att köra på hela vägen ner... MEN.. så fint när jag kom dit och stannade först i Pirgaki.. kustområdet här är otroligt vackert...
Den här tomma gamla byggnaden har jag ingen aning om vad det en gång varit... någon som vet???....
Stranden i Pirgaki, var helt öde...
Fortsatte sen till nästa fina strand i Agiasos...
Här fick jag ha hela härligheten för mig själv bra länge, sen dök det upp ett par stycken.. annars var det helt öde...underbar sand att promenera på, här blev det flera simturer och slappa på stranden med fika med förstås, här fanns inget som var öppet..så det var tur jag hade tagit med något ätbart.
Ännu en fin bild från stranden i Agiasos...
Efter flera timmar här och mycket solbadande kände jag att det var dags att röra på sig (lagom är bäst) när det gäller att vara i solen iaf...

...
Bilen var ju het som en kamin förstås, ner med båda rutorna och full fart därifrån, såja nu vart det genast svalare...
Nu körde jag mot ANO SAGRI och väl där gick till den fina kyrkan Moni Ag.Eleftheriou( rätta mig om jag har fel.. kan inte ha full koll på alla kloster/kyrkor jag besökt den senaste tiden),
vacker och speciell var den iaf....
Efter detta drog jag vidare till det magiska Temple of Dimitra..wow..

Sen omgivningarna där omkring var även de magiska.. härlig landsbygd med kor som gick och betade alldeles tyst och stilla..här satte jag mig under ett träd (som Ferdinand)..

..och bara njöt av stillheten och alla dofter... lääänge...
Här syns templet på avstånd...
Viken fin dag jag fick... är helnöjd, efter detta drog jag mig hemåt, inget mer bilkörande nu.. det får bli nästa gång jag återvänder till Naxos då ska jag dra norröver..kanske ihop med någon annan så man kan dela på kostnaderna, det kostar en del att hyra bil plus bensinen... men klart värt det!
När jag kom tillbaka till Pension Amorgos, bjöd Rena, Theodoris och Panos mig på tomater och getost samt ett glas vin och vi pratade om mina äventyr on the road och jag fick fler tips till nästa gång jag vill ut och explore the island.
Till sist en bild på min "kompis" Fiat...

..
Onsdagens rapport kommer inom kort... sorry att jag ligger lite efter i tid..

...
Sunny