Visa ett inlägg
Gammal 2014-10-16, 20:10
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Sv: Från Amorgos till Naxos

Torsdag 16/10, Naxos..

Åter igen en het och solig dag att vakna upp till, dock något mer vind.. men det är ju bara skönt!

Vid frukostbordet på min fina balkong med utsikt mot det gamla kastrot intog jag min goda frukost som ALLTID består av grekisk youghart med mandariner, färska och naturligtvis här ifrån Naxos... mmmm..samt kaffe förstås!

Åh, vad jag kommer att sakna den grekiska yougharten när jag kommer hem till Sverige sen, finns det igentligen någon att köpa som är lika god som den i Grekland??

Idag kände jag för att ta mig en rejäl promenad... jag som är van vid att vandra upp i de höga bergen på Amorgos, börjar nu få lite abstinens.

Så jag tog och packade min lilla rygga med diverse, sen gick jag bilvägen mot Agia Anna, på vägen dit i utkanten av Chora finns en liten djuraffär där de säljer bla undulater,kaniner mm,
utanför butiken sitter denna fina papegojan och vaktar... ...

Efter att hälsat på denna fina gojan drar jag iväg mot Agia Anna, efter en timme är jag där och nu känner jag verkligen för ett dopp i det BLÅ, stranden är ju så fin här....

Stranden fick jag i stort sett ha helt för mig själv, vilken lyx och lycka!..
Mer vind och högre vågor blev det efter ett tag och det började komma in fler stackmoln, men fortsatt väldigt varmt i luften och havet var ljuvligt!

Efter ett par timmar här kände jag mig nöjd, solen är stark.. så jag tog och gick upp till Fotis taverna för att se om det var öppet, såg en tjej där så jag frågade om det var okej att jag beställde in lite mat, det var det förstås!
Tjejen som var Fotis dotter och mycket trevlig, berättade att så tidigt på eftermiddagen är det dåligt med gäster så här i slutet av säsongen, jag var den enda gästen... men på kvällarna brukar de dyka upp fler.

Jag ville ju hälsa från Arne och Birgitta till Fotis, han var inte där just då men skulle dyka upp om en liten stund sa hon.

Beställde in en tonfisksallad kändes som en lagom måltid då jag inte var så värst hungrig, den smakade förstås otroligt gott och till det ett litet krus retsina.. mmmm....
Sen med den fina utsikten mot havet är oslagbar!

Efter en stund dök Fotis upp, vilken trevlig man, han började genast prata med mig och frågade nyfiket vart jag kom ifrån och vart jag nu bodde osv..han berättade att han har studios som han hyr ut i anslutning till tavernan, stora fina med pentry, han tar 20 euro i lågsäsong per natt, billigt!
Han bjöd mig sen på ett extra krus retsina och vi fortsatte att prata om allt möjligt, han sa att nu kommer det upp varma vindar från Afrika så det är därför det är så varmt i Grekland just nu.

Sen tyckte han att jag skulle flytta till hans hotell istället för här är ju så fint i Ag.Prokopios,
..Ja, visst är det men jag ska ju snart åka hem så det får bli nästa gång jag kommer till Naxos, han visade mig en studio med havsutsikt och den var fantastisk!

Nu håller han på att renovera alla rum, så han har att göra, byter ut alla balkongdörrar och sätter in 3-glas fönster i dem.
Ja, här skulle jag kunna tänka mig att bo, absolut!

Jag framförde hälsningen från Arne och Birgitta och han blev GLAD... fick se en tavla han hade gjort, så duktig han är!
Han sa att han skulle måla fler till nästa år, då ska jag köpa en!

Här kommer en bild på Fotis när han sitter på sin fina uteservering med de blå stolarna.....

Han tyckte jag skulle komma tillbaka imorgon så skulle han bjuda mig på något drickbart... vilken mysfarbror!..

Får se hur det blir med det.....tog sen och promenerade tillbaks till Chora.. trött i benen nu.. 12 km cirka plus simturer.... men verkligen skönt att få röra på sig!

Kalinichta!!

Sunny (direkt från Naxos, Chora)..
Svara med citat