Visa ett inlägg
Gammal 2014-11-08, 16:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hälsning från Aten

Lördag eftermiddag och siestavila på trevliga hotell Lilia vid Pisolimani i Pireus. Vi kom vid lunchtid och har strosat runt lite och ätit så gott på Rakadiko.Det har duggregnat lite idag men nu har regnet dragit över. 18 grader har vi haft. Här är så lugnt jämfört med Aten.
Gårdagens konsert på Megaro Mousikis var så bra! Att man inte förstod mer än summariskt av grekiskan gjorde inget. Hela Melina Mercouris liv spelades upp med film, dans och musik. Sånger av bla Theodorakis och Manos Xatzidakis. Vi njöt 2.5 timmar av sånger man lyssnat så mycket till utan att vetat att det var Melina som sjöng dem innan Haris Alexiou och Giorgios Dalaras gjorde det. Alla favoritsånger jag har på skiva med dem hemma fick jag höra. Eleonora Tzouganeli kommer att bli riktigt stor ! Vilken röst!! Där var även ca 20 musiker och 80 körsångare. En magisk kväll och hela stora konsertsalen var nästan fylld. Grekerna kan ju alla sånger och sjöng med! Vi var lika nöjda nu som vid Dalaraskonserten för 6 år sen.
Ja, så mycket intryck som vi fått på denna resa var länge sen...Aten är så mångskiftande! All slum, nedklottring och misär blandat med skönhet, kultur, storslagenhet och vänlighet. Inte en sekund var vi än gått, har vi varit oroliga. Vi har gått mycket på små gator på kvällarna i Psirri och Metaxorgio.
Vi älskar verkligen Greklands alla olika sidor, det är SÅ mycket mer än de små öarna. Sammanlagt har jag/vi varit drygt 6 veckor i Aten sen jag kom hit första gången 1995 och jag kan lugnt säga att jag kan hitta där i alla närliggande stadsdelar. Vi har vandrat många mil genom åren. Nu kommer jag nog inte hit för övernattning på länge, men en stor plats i hjärtat har Aten!
Lissi
Svara med citat