Visa ett inlägg
Gammal 2014-11-11, 16:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hälsning från Aten

Efter en sista kortärmsdag och en bra bit över 20 grader så är vi nu och packar på mysiga hotel Lilia, ett stenkast från hamnen Zea med alla lyxbåtar. Där satt vi ett par timmar i solen med en frappe med glass i eftermiddags, efter att ha strosat sen kl 10 i stora färjehamnen och i Pireus saluhall och de små gatorna med allehanda basarer. Vi som bara gått i Pireus hamn i februari och december förut och nu i november kan ju inte på något sett föreställa oss kaoset i högsäsong. Jag kan ju bara säga till alla Pireushatare att ni är här vid fel tid på året.
Pireus har fantastiska gågator med affärer och tavernor, hus som nästan är befriade från grafitti och klotter och en avslappad stämning. Jag VET att Grekland är i stor ekonomisk kris, men när man sitter på ett av alla cafeerna i någon av hamnarna Pasolimani(Zea) eller Mikrolimani, så ser man inte det....det är fullt överallt med glada greker. En kopp kaffe och trevligt sällskap ger säkert tröst i eländet!
Sista kvällen ska vi så klart tillbringa på lilla favoritstället i kvarteret nedanför oss. Vi vet inte ens vad det heter, har inte sett nån skylt. Det är en riktig liten kvartersbar. Bara den är värt en resa hit tycker vi. Vi blev jätteglada att den fanns kvar!
Nu är vi incheckade på SAS och hoppas vid Gud att SJ- tåget går som det ska från Kastrup och hem, via byte i Alvesta, så vi slipper övernatta nånstans på hemvägen. Tyvärr är det detta man oroar sig mest för på semestrarna .....att tåget hemma ska gå.
Tack för uppmärksamheten och ett litet fotobrev över "MITT" Aten/Pireus kommer framöver.

Lissi
Svara med citat