Visa ett inlägg
Gammal 2006-02-17, 14:16
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vad är en turistmeny egentligen? Och vad vill DU äta i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av sikinos
Jag har bara prövat att äta vegetarisk mat i Grekland och det går hur bra som helst... Har aldrig rest i ett land där det är så lätt att få vegetarisk mat. Alla dessa smårätter gör att man kan kombinera sin egen måltid och det är ingen som ifrågasätter att man bara äter tre förrätter. Favoriterna är många men stuffed tomatoes och baked giant beans ligger nog i topp.
Mmmm, tur att man just ätit lunch!
Gillar också gigantes (stora vita bönor), fava (kikärtspuré), kokta läckra spröda rödbetor, horta, briam - för inte att tala om grillad feta - ja, listan kan göras lång.
Jag är inte vegetar här hemma, men när jag är i Grekland väljer jag ofta bara vegetariska rätter FÖR ATT DET SER SÅ GOTT UT (och ÄR det också!). Sen väljer maken gärna en eller annan liten kötträtt och då får man ju en munsbit...
Att det aldrig tas illa upp när man bara beställer smårätter beror väl på att "så gör man" (motsatt här hemma - törs nästan inte göra det ens på en grekisk restaurang, men man borde nog prova! ). Det betraktas inte som förrätter, men just som att man plockar ihop smårätter till en större måltid. Att det översätts till "förrätter" är för att man inte hittat ett bättre ord än "starters"... - har jag läst någonstans...

Marianne
Svara med citat