Visa ett inlägg
  #58  
Gammal 2015-02-08, 12:43
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Vid EMU-omröstningen gick nej-sidan ut hårt med att EU i sig inte är ett optimalt område för gemensam valuta. Det var för stora skillnader redan då i hur ekonomin fungerade, vilka typer av ekonomiska system man hade i respektive medlemsstat osv. Och oj så rätt de hade! Nu har vi svart på vitt i hur grekers, portugisers och spanjorers ekonomi fallit i spillror.


Och all den tid som läggs på detta från EU:s sida hade istället kunnat läggas på hur vi exempelvis ska hantera den nämnde Putin osv.

Genom Syriza kan man nu få bort de kleptokratisystem som omgav Papandreo och Mitsokakis. Men för att lyckas med det så måste Syriza få stöd från EU så jag förmodar att deras emellanåt tuffa argumentationstaktik och retorik i mycket syftar till att skapa sig ett förhandlingsläge. "Ifall vi kräver detta så kanske EU åtminstone kan gå med på något mindre än detta för att kompromissa"?

Besparingar har gjorts tidigare. Det är ju helt sant att Grekland var på väg mot ett något bättre ekonomiskt läge. Landet var på väg framåt. Japp, landet ja. Men till priset av vad och på bekostnad av vem?!
För första gången hör jag nu att man vill dra in pengar genom att beskatta de allra rikaste i landet. Däribland exempelvis skeppsredarna som tidigare varit befriade från skatt, trots de hårda besparingskraven. Det är på tiden, om man säger så.

Men återigen, utan EU:s stöd (i form av att bl.a avskriva räntekostnaden eller skjuta den på framtiden för att betalas då landet kommit på fötter igen, såsom Syriza föreslog) så kommer det nog inte att gå (såvida man inte drar sig ur eurosamarbetet?). Så för det grekiska folkets skull, landets skull och i längden hela det just nu oroliga Europas skull så önskar jag att EU nu kan visa lite välvilja de med.