Visa ett inlägg
  #83  
Gammal 2015-02-09, 17:37
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Tror det er sitat av enten Tsipras eller kompisen hans. De to er dyktige på PR-siden, korte og tydelige slagord Det fikk m e g til å tenke på Kennedys 'Ich bin ein Berliner'; litt mer på sin plass historisk sett ...
og Churchills 'blod, svette og tårer' litt mer kraftfull på motivasjonssiden- om man kan sammenligne med Tsipras siste setning i gårsdagens tale mht. 'historie, verdighet og stolthet' (fritt etter hukommelsen). Sånt sier man ikke høyt ustraffet . Men tenke det kan man jo.
Nej nej nej! "We are all Greeks" är ett namn eller snarare ett "talessätt"/slagord som använts länge av en kampanj som funnits åtminstone sedan 2012 ( så som jag mins det och kanske ännu längre tillbaks). Kampanjen var till för att visa sin solidaritet med det Grekiska folket i krisen." We are all Greeks" användes långt innan Je suis Charlie och långt innan Syrizas regeringsposition. Vem/vilka som startade det en gång i tiden vet jag dock inte. Inte helt otroligt att det var en vänsterrörelse av något slag men det låter jag vara osagt.
Ifall någon av de nämnda herrarna var inblandad i detta redan då det begav sig har jag ingen aning om.
Det var f.ö den brittiske poeten Percy Bysshe Shelley som myntade uttrycket genom meningen."We are all Greeks. Our laws, our literature, our religion, our arts have their root in Greece."
Källa Google m.fl

Senast redigerad av Thira den 2015-02-09 klockan 18:23.