Visa ett inlägg
  #91  
Gammal 2015-02-10, 19:55
larstommy larstommy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 504
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Jag kan hålla med om att intervjun är intressant. Om nya finansministern är sympatisk har jag ingen aning om och om han är klok kommer framtiden att utvisa. Men man kan ju inte tro på allt som låter bra, att försöka bilda sig en uppfattning om vad som är realistiskt kan kanske ha ett visst värde.

Om jag tolkar intervjun rätt så är hans huvudspår omfördelning av resurser från övriga Europa till Grekland (och andra fattiga eu-medlemmar). GP;s kulturartikel som Inkfish länkar till, bekräftar den tolkningen. Alltså: man vill få pengarna istället för att nödlåna dem. Vi pratar om gigantiska belopp som då kan kallas för bistånd.
Och visst, den politiken skulle funka om Syriza samtidigt sviker sina vallöften (vilket en hel del redan tyder på) och i framtiden håller ordning i statsfinanserna.

Det är bara en hake, att de skulle få till denna omfördelning/bistånd är helt orealistiskt och kommer inte att ske. Senast i natt kom nyhet från TT om att ECB från 11/2 inte godkänner Grekiska statspapper som säkerhet. Jag orkar inte länka men om ni läser notisen så ser ni att kontentan av det är ett bestämt nej till omförhandling av nuvarande lånevillkor.

Sedan måste jag säga att det finns en stor moralisk betänklighet mot biståndstanken. Om Europa skulle avsätta nya stora pengar till bistånd så finns det många, många oändligt mycket fattigare länder än Grekland att ge biståndet till.

Lars