Visa ett inlägg
Gammal 2015-02-10, 22:41
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: En vecka i maj/juni - tips?

Jag vet inte varifrån du fått att Naxos skulle vara en typisk charterö (vad det nu innebär men jag kan föreställa mig vad du menar).
Det finns varken stora charterkomplex eller nattklubbar med hålligång natten lång där (men det finns flera pubar dock) och det går charter dit via Santorini. Däremot finns det ett genuint grekiskt vardagsliv med en stor bosatt befolkning, fantastiska stränder och superfina byar att besöka. Jag var där i början av oktober 2014 senast och det var helt underbart. Den tid ni ska åka är det definitivt ingen risk för alltför mycket turister. Så Naxos får bli min rekommendation. Men jag skulle i så fall välja att bo inne i Naxos chora och inte i Agios Prokopios (om ni vill ha det genuina vill säga) och ta mig ut till Plakas långa sandstrand med buss (går ofta) eller eget fordon. I choran finns även mängder med restauranger med bra mat. Naxos är dessutom förhållandevis billigt fortfarande.
En annan ö jag kan rekommendera är Folegandros som ligger nära och har bra båtförbindelser med Santorini (dit det går lågprisflyg). Men Folegandros är en liten och lugn ö, ändå var det folk där tillräckligt för att den inte skulle kännas ödslig när jag var där i juni 2013.
Kreta har också många fina platser som inte alls är särskilt turistiga (även om jag inte själv är överförtjust i Kreta så är det en väldigt poppis ö här på forumet.
Andra tips är att flyga lågprisflyg till någon av de större öarna och ta båt till de mindre närliggande öarna med en lite större grekisk befolkning.
Svara med citat