Visa ett inlägg
Gammal 2015-03-15, 15:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Ska vissa länder bojkottas?

Thira - organiserade, stora turismbojkotter tror jag sänder budskap till regimer. Om enskilda personer stannar hemma så tror jag inte att det gör det (i synnerhet om de ändå aldrig övervägt att åka).

Att resa berikar, både enskilda och samhällen. Jag tror att man blir bättre skickad att bedöma världen, ju mer man ser av den - i synnerhet i tider av nationalism och polarisering. Det påverkar mer än om man sitter hemma i soffan och säger Ja jag skulle då aldrig stötta regimen i Turkiet/Kina/Thailand whatever. (Vad gäller Thailand har jag alltid varit förvånad över att så många är så väl insatta i thailändsk politik - själv tycker jag att den är helt vansinnigt krånglig att hänga med i).

Vad gäller Grekland så tror jag inte att någon här reser annat än för sin egen skull. Att man gör det för att stötta Grekland brukar vi väl mest skämta om?

Sedan finns det en annan aspekt på etiskt resande som jag nog aldrig sett diskuteras här, och det är hållbarhet. Så sent som i morse läste jag att vi svenskar gör ett av de största ekologiska avtrycken per person i världen. När jag gjort "hållbarhetsbarometrar" har min konsumtion oftast hamnat på grönt, om det inte vore för flygresorna. De gör att jag totalt sett hamnar på knallrött och detsamma tror jag gäller för de flesta här. Men när det gäller att begränsa flygresandet hör jag inga etiska betänkligheter här, tvärtom framstår det ofta som ju fler resor, desto bättre.
Svara med citat