Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf
Jag vill inte vara djävulens advokat här, men jag uppmanar alla jag känner att bojkotta Turkiet. Detta för att yttrandefriheten är inskränkt (bl a genom förbjudande av sociala medier som twitter, youtube etc)........Men vi ska inte glömma att den turkiska regimen opererar i samma anda som Saudiarabien. Dvs, det är en diktatur.
/Netwolf
|
Rent spontant håller jag med, varför åka till länder med mer eller mindre diktatoriskt styre? Men som många påpekar i tråden finns det en del andra aspekter.
Var man ska dra gränsen måste nog vara upp till var och en att avgöra. Själv skulle jag kanske inte placera in Turkiet i samma division som Saudiarabien, Egypten, Burma, Kina eller Kuba (även om det kanske börjar lättas upp där nu).
Iofs har jag ingen längtan alls till Turkiet. Kina har jag turistat i trots det jag nyss skrev.
Men jag tänker så här:
Ta Kuba och Burma som exempel. Jag har inte varit där men de finns på önskelistan trots tämligen bedrövliga totalitära styren. Min tanke är då att vid eventuellt besök undvika att gynna regimen, att försöka förbruka semesterkassan hos små privata näringsidkare så långt det är möjligt. Undvika stora statliga hotellkomplex, äta på lokalbefolkningens restauranger osv.
/Lars