Måndag 11 maj
Idag vaknade jag tidigt runt 7.30(vilket är tidigt för mig)..

...skulle ju iväg och vandra och bra att starta och komma iväg innan det blir allt för hett!
Idag var vinden något svagare än igår, så det stämde med den infon jag fick igår, toppen!
Perfekt vandringsväder, en vind som svalkar gör en vandring mycket lättare!
Ryggan packad och klar och jag full av energi efter en god frukost, kom iväg strax före 9.30 något senare än vad jag hade tänkt, men hade beräknat att vandringen till VATHY skulle ta cirka 3 timmar och då hinner jag i vilket fall som helst med bussen som går 16.25.
Gick backen upp från mitt hotell till Katavati och igenom byn och kom strax efter 10 minuter ut på vandringsleden som även går till Profitis Elias m.m..
Fantastiskt fin led att gå, bra markerad (ska visa senare på bild hur markeringarna ser ut), inte mycket uppför, naturen runt omkring helt underbar, grönt o mycket blommor, lugnt och stilla inte en människa mötte jag.. det enda som ibland hördes var bjällror från getter.
Sen när jag kom upp så högt i bergen och kunde se havet det var helt otroligt fint, sen gick det nerför en bra bit och nu förstod jag att jag snart börjar närma mig Vahty..Tog ingen fikapaus var ivrig och nyfiken ville komma fram så fort som möjligt..stannade bara för att inta vätska vid en vattenkälla...det bergsvattnet smakade gudomligt gott, hade jag vetat det hade jag inte behövt ta med något vatten.
Tillslut kom jag fram så jag kunde se Vahty-bukten.. OJOJ.. Sååå..Vackert!
Det blev många foton.. som jag tänker visa imorgon då jag får ta mig ner till en taverna med bra internetanslutning, väldigt svag wifi här, det går inte att ladda upp bilder, skittrist!
Vandringen tog mig från mitt hotell och ner till Vahty exakt 2 tim 45 min, bra jobbat eller?..
Väl där nere slog jag mig ner vid en taverna som låg så nära havet att man nästan kunde doppa fötterna i samtidigt som man åt, härligt!
Där var så mysigt, men mer än en vecka skulle jag nog inte klara att bo där utan att få lappsjuka..

..
Wifi finns inte i Vahty, det kostar för mycket menade en jag pratade med på tavernan, så det blir att enbart njuta av den underbara miljön menade hon, vilket jag gjorde med råge!
Det var en del turister där men inte särskilt många, såg bara en som badade.. frågade hur många grader det var i havet.. under 18 gr fick jag veta.. efter en kall vinter och vår så kan man förstå det, kände inte för att bada.. vinden är kylig och nu har det åter igen börjat storma!
Flera timmar senare tog jag bussen hem till Apollonia vilken kom punktligt 16.25, en biljett kostar 1 euro och 60 cent, billigt och bra!
Härlig utsikt under resan tillbaka, Sifnos är en vacker ö.
Nu ska jag snart natta mig efter en lång dag med många nya upplevelser gör tröttheten sig påmind..lite värk i benen med..
Imorgon kommer ALLA fina bilder, jag lovar!
Sunny, direkt från fina Sifnos.
PS.Inkfish tack för länken, ska kolla på den.