Sv: Taxi från flygplatsen till Kamari
Inkfish har sammanfattat det rätt, att det finns två läger om Santorini. Och jag röstar som Inkfish, jag uppskattar nämligen inte denna ö. Jag besökte Santorini första gången redan någon gång på 70-talet och då fanns det ingen väg från hamnen upp till Fira. Det var en smal och slingrande "stig" som "trafikerades" av gående, mopeder samt åsneförare och sina plågade djur på vars rygg mycket tung last och turister transporterades från hamnen upp till Fira. Det var fruktansvärt att se det hela (jag och min dåvarande flickvän vandrade upp med våra ryggsäckar på våra rygg). Sedan var jag på Santorini ytterligare 2 eller 3 gånger, men alltid på väg till eller ifrån någon ö, tvungen att stanna en eller ett par nätter p g a att båttiderna till nästa ö inte passade in. Santorini är en ö som jag inte besöker, i alla fall inte frivilligt. Det är vackert att se Santorini från långt håll, men väl där finns det inget som imponerar på mig förutom solnedgångar. Ingen strand värd namnet, Fira och Oia är överfulla och oförskämt dyra, massor med dagturister från kryssningsfartygen och så har det varit redan i början av 90-talet. Minst. Så, med all respekt för Ingela A som bor där, Santorini var redan överexploaterat i början av 90-talet. Detsamma gäller Mykonos, vilket jag redan gett uttryck för i ett annat inslag i detta forum. Jag åker inte frivilligt till Mykonos heller trots underbara stränder.
|